image description

جزئیات خبر

نگاهی به نسبت های مهم مالی در شاملا

نگاهی به نسبت های مهم مالی در شاملا




دراین بخش نگاهی داریم به مهم ترین نسبتهای مالی در نماد شاملا ( معدنی املاح ایران )

نسبتهای مالی پراخته شده شامل  8 مورد که از سال 94 تا سال 98 می باشد از جمله :

گردش مطالبات

نسبت آنی

بدهی به حقوق صاحبان سهام

دارایی ثابت به حقوق صاحبان سهام

حاشیه سود خالص

گردش دارایی

بازده حقوق صاحبان سهام

بازده دارایی

 اولین نسبتی که بررسی می کنیم با گذر از بحث تحلیل بنیادی شاملا ، به نسبت آنی می رسیم ، نسبت آنی از تقسیم دارایی‌های جاری منهای موجودی مواد و کالا بر بدهی های جاری به دست می‌آید ، 


این نسبت که سختگیرانه‌تر و محتاطانه‌تر نسبت به توانایی شرکت برای عمل کردن به تعهدات کوتاه مدت نگاه می کند و فقط با در نظر گرفتن دارایی هایی که قدرت نقدشوندگی سریع تری دارند، شرکت را مورد بررسی قرار می دهد.

اگر نسبت آنی نزدیک به یک باشد نشان دهنده وضعیت مناسب شرکت در بازپرداخت بدهی های کوتاه مدت است، اگر کمتر از یک باشد نشان از وضعیت نگران کننده و عدم توانایی بازپرداخت سریع بدهی ها را نشان می دهد.
اما بالا بودن عدد نسبت آنی نشان دهنده‌ی دو موضوع است:

1) نقدینگی بالا در شرکت و یا زیاد از حد بودن میزان مطالبات. 2) اطمینان خاطر دادن به بستانکاران برای توانایی بازپرداخت بدهی هایشان که باز هم این دو مورد نشان از ضعف مدیریتی شرکت در استفاده از منابع نقدی است.


در نماد شاملا نسبت آنی از سال 95 تا 98 همچنان صعودی و از 1 بیشتراست و به‌طور کلی در مورد نسبت های نقدینگی(نسبتهای جاری و آنی) می‌توان گفت:
 
  • بالاتر بودن این نسبت‌ها از عدد یک به معنای وضعیت مناسب نقدینگی است.
  • صعودی بودن روند نسبت‌های نقدینگی به معنای بهبود وضعیت نقدینگی شرکت در طول زمان است.
 
گردش مطالبات  : از تقسیم فروش به حسابهای دریافتنی بدست می آید بدین معناست تعدادبارهایی که ما مطالبات خودمان را از مشتریان دریافت میکنیم ، طی سالهای 94 تا 98 درشاملا این نسبت نوسانی بوده ودرسال 98 کاهشی بوده است.
 
دارایی ثابت به حقوق صاحبان سهام : این نسبت نشان می دهد که طی سالهای 94 تا 97 روبه کاهش و حقوق صاحبان سهام شاملا نسبت به دارایی افزایشی بوده اما ازسال 97 به 98 دارایی ها نسبت به حقوق صاحبان سهام رشد داشته است.
 
بدهی به حقوق صاحبان سهام : دراین نسبت بدهی ها نسبت به حقوق صاحبان سهام از سال 94 به 95 افزایشی واز سال 94 به بعد بدهی ها روند ثابت وروبه کاهشی داشته است.
 
گردش دارایی : که ازتقسیم فروش به دارایی های شرکت بدست می آید که این نسبت از سال 96 به 98 کاهشی بوده است.
 
بازده دارایی  یا Return on Asset or ROA یک شاخص از چگونگی سودآوری شرکت وابسته به کل دارایی های آن شرکت می باشد که از تقسیم سودخالص به کل دارایی های شرکت بدست می آید واین نسبت درشاملا روبه رشد بوده است .
 
بازده حقوق صاحبان سهام : ازتقسیم سودخالص به جمع حقوق صاحبان سهام بدست می آید که این نسبت نیز درشاملا ثابت و روبه رشد بوده است.
 
و آخرین آیتم به حاشیه سود خالص پرداختیم که ازتقسیم سودخالص به فروش بدست می آید و بدان معناست که این نسبت نشان می‌دهد که‌از یک‌تومان فروش شرکت، چه ‌مقدار آن به سود خالص تبدیل‌ شده ‌است. درنماد شاملا این نسبت ازسال 95 روبه رشد و خوب بوده است.
 
سلب مسئولیت : مطالب ارائه شده در اين بررسی صرفاً نظر كارشناس مي باشد و لذا مسئوليت تصميم گيري و انجام هر گونه معامله بر اساس اطلاعات فوق بعهده خود معامله گران بوده و اين مجموعه هر گونه مسئوليتي نسبت به سود يا زيان احتمالي كاربران را از خود سلب مي نمايند.


فائزه شاهوردی
کارشناس سرمایه گذاری

 
 
 
 




 

با ما در تماس باشید

image description