image description

جزئیات خبر

نگاهی به حاشیه سود 4 شرکت دارویی

نگاهی به حاشیه سود 4 شرکت دارویی

حاشیه سود خالص چیست؟

حاشیه‌ سود‌ خالص شرکت، یکی از نسبت‌های ‌سودآوری است که از طریق‌ تقسیم‌کردن سود خالص به کل فروش محاسبه‌می‌شود.

حاشیه سود را به صورت درصد نمایش می‌دهند و در واقع این نسبت نشان می‌دهد که‌از یک‌تومان فروش شرکت، چه ‌مقدار آن به سود خالص تبدیل‌ شده ‌است. به‌ عنوان ‌مثال، حاشیه‌ سودخالص 30 درصد نشان‌ می‌دهد که‌ از 1000 تومان فروش محصولات شرکت، 300 تومان سودخالص به ‌دست ‌آمده‌است.



حاشیه سود شرکتهای دارویی

شرکتهای دارویی به دلیل آنکه کالای ناهمگن می باشند و شامل نرخهای متفاوتی هستند ، گزینه مناسبی برای تحلیل و بررسی روند بنیادی از طریق بررسی حاشیه سود خالص می باشد.



تفسیر و بررسی 4 شرکت دارویی دعبید ، دزهراوی ، ریشمک و دتولید

همانطور که در تصویرمشاهده می شود ، 4 شرکت دارویی از سال 95 تا 98 مورد بررسی قرار گرفته و شرکت داروسازی دکتر عبیدی نسبت به 3 شرکت دارویی دیگر از سال 95 تا 98 روند حاشیه سود خالص صعودی و روبه رشدی داشته است اما 3 شرکت دیگر نوسان داشته و کاهش و افزایش را طی این 4 سال تجربه کرده اند.

داروسازی دکترعبیدی روند سود خالص  از سال 95 تا 98 روبه رشد بوده و یکی از دلایل مهم حاشیه سود صعودی را می توان این مورد برشمرد اما داروسازی زهراوی از سال 95 به 96 سود خالص کاهشی داشته و درسال 96 منفی بوده است و نیز روند فروش ( درآمد عملیاتی ) از سال 95 به 97 سیرکاهشی داشته اما از سال 97 به 98 روبه رشد بوده ، سودخالص نیز از سال 97 به 98 افزایش یافته به طوری که از منفی به مقدار 101061 رسیده است.

شرکت دتولید از سال 95 تا سال 97 حاشیه سود خالص روبه کاهش بوده و درسال 98 به 21 % رسیده و رشد داشته است و از دلایل کاهش حاشیه سودخالص ، کاهش سودخالص و کاهش فروش از سال 95 به 96 می باشد.

داروسازی ریشمک نیز نسبت به 2 شرکت دارویی مورد بررسی ( دتولید و دزهراوی ) حاشیه سود خالص بهتری داشته اما از سال 95 به 96 کاهشی و از سال 96 به 97 افزایشی و مجدد از سال 97 به 98 کاهشی بوده است و از دلایل این نوسان حاشیه سود خالص را می توان به کاهش و افزایشی بودن سود خالص و فروش اشاره نمود.


توجه : بررسی درصد حاشیه سود این 4 شرکت دارویی و برتری روند حاشیه سود داروسازی دکتر عبیدی مبنی بر بهتر بودن عملکرد این شرکت نمی باشد و تنها قسمت کوچکی از بررسی تحلیل بنیادی است.



فائزه شاهوردی
کارشناس سرمایه گذاری و آموزش

 

با ما در تماس باشید

image description