image description

جزئیات خبر

تکذیب حباب بورس با اتکا به یک روش محاسباتی

تکذیب حباب بورس با اتکا به یک روش محاسباتی

 در حالی که بازار سرمایه کشور بعد از یک دوره دو ماهه رشد متوالی درگیر اصلاح و توقف شده است و سوالات درباره تداوم روند صعودی یا ترکیدن حباب بازار مطرح است، مدیرعامل بورس تهران فرضیه حبابی بودن بورس، جز درباره تعدادی از شرکت های کوچک را، رد کرد.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، علی صحرائی، مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفت وگو با شبکه العالم، گفت: پژوهشکده مطالعات اقتصادی وزارت اقتصاد به طور مستقل تحقیقی درباره موضوع حباب در بازار سرمایه انجام داده و موضوعیت کلی حباب رد شده است، ولی ممکن است شرکت هایی در اندازه های کوچک وجود داشته باشند که over value (دارای قیمت بیش از حد) باشند و به واسطه رفتار بازار حتما اصلاح می شوند.وی افزود: ولی علت اصلی افزایش قیمت ها در بازه زمانی کوتاه کمتر توجه کردن سهامداران به مقوله سود آوری بوده و به ارزش های جایگزینی روی آورده اند. دوستانی که نظریه حباب را مطرح می کنند شاید ملاک تعیین قیمت آن ها سود آوری جریان های نقدی و ارزش فعلی جریان های نقد آتی باشد و تفاوت در دیدگاه هاست. اگر بخواهیم به طور کلی به این پرسش پاسخ دهیم، می توان گفت بورس ما به واسطه ارزش های جایگزینی حباب نیست. وی دیدگاه برخی مبنی بر حبابی بودن بورس را ناشی از تمرکز بر برخی شرکت های کوچک دانست.


بورس با کدام روش محاسبه حبابی نیست؟
به گزارش خراسان، به طور کلی دو روش برای ارزش گذاری سهام وجود دارد. در روش جریان سودآوری مهم این است که شرکت ها طی یک سال چقدر سود می سازند. مثلا اگر شرکتی در سال به ازای هر سهم 150 تومان سود بسازد، قیمت تعادلی هر سهم هزار تومان (با توجه به نرخ سود 15 درصدی در اقتصاد) خواهد بود. در این روش ارزش دارایی های شرکت مهم نیست. مثلا سهام شرکت های خودروساز که با وجود 20-30 هزار میلیارد تومان دارایی، عملا ضررده هستند، ارزش خاصی ندارد. اما در دیدگاه دوم این موضوع در نظر گرفته می شود که اگر قرار باشد کارخانه ای مثل سایپا ایجاد شود چقدر سرمایه لازم است؟ و قیمت سهام بر اساس این موضوع تعیین می شود. فارغ از این که این میزان سرمایه بتواند سود بسازد یا نه. مدیرعامل بورس تهران می گوید که بر اساس روش دوم بورس حبابی نیست. البته این روزها بورس کشور فارغ از تحلیل ها و روش های جایگزینی بر موج نقدینگی سوار است و با توجه به آن افت و خیز می کند. در معاملات چهارشنبه هم با وجود افت قیمت ها، شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار و خرید خالص حقیقی ها بودیم.

ورود 45 هزارمیلیارد تومان به بورس طی ۲ ماه!
همزمان با تحولات بازار سرمایه این مسئله به یکی از موضوعات مورد بررسی در بازار سرمایه تبدیل شد. به گزارش تسنیم، طی جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گزارشی از آخرین وضعیت بازار سرمایه ارائه کرد و گفت: در پی استقبال کم‌نظیر مردم از بورس روزانه بیش از 150 هزار کد سهامداری جدید صادر می‌شود که رکوردی بی‌سابقه است. حسن قالیباف اصل ادامه داد: از ابتدای سال و طی دو ماه اخیر هم بیش از یک میلیون و 600 هزار کد جدید صادر شده و بیش از 45 هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شده که نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد بیشتر است. گفتنی است موضوع تسهیل ورود افراد جدید به بورس و غیرحضوری شدن احراز هویت متقاضیان جدید نیز اعلام شده که این موضوع از هفته جاری راه اندازی می شود./ خراسان

با ما در تماس باشید

image description