image description

جزئیات خبر

قیمت های سال گذشته زنجیره فولاد برای سه تا ۶ ماه آینده اعمال شود

قیمت های سال گذشته زنجیره فولاد برای سه تا ۶ ماه آینده اعمال شود

مدیر عامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر پیشنهاد کرد که برای سه ماهه یا ۶ ماهه اول امسال، شرایط و قیمت های پارسال در نظر گرفته شود و در این صورت بازار به راه می‌افتد، زیرا به دلیل تعطیلی های مکرر اقتصاد جهانی و موضوع ویروس کرونا، تصمیماتی که اکنون گرفته شود قطعاً کارشناسی و بر اساس اعداد و ارقام واقعی نیست، اما پس از مدت این سه تا ۶ ماه، بازار جهانی خود را پیدا کرده و تنظیم می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه سایت خبری تحلیلی معدن ۲۴، “محمد محیاپور” افزود: در سال ۹۷ از مجموعه ۲۵۰ هزار تن عرضه آهن اسفنجی حدود ۲۵ هزار تن به مشتریان فروخته شد، در سال ۹۸ بازار رقابتی شد و به همین دلیل آن را منصفانه بین همه مشتریان توزیع کردیم، علاوه بر آن از تیر ماه پارسال برای آهن اسفنجی عوارض در نظر گرفته شد.
وی گفت:از زمان وضع عوارض، فروش آهن اسفنجی دیگر اقتصادی نیست و اکنون در عمل صادرات به دلیل سود ده نبودن متوقف شده است.
محیاپور بیان داشت: این شرکت بزرگترین عرضه کننده آهن اسفنجی کشور است و ظرفیت تولید آن برای امسال سه میلیون تن می باشد، با توجه به وضع عوارض همه محصول را در بازار داخل عرض می‌کنیم، در حالی که با وجود عوارض ضررده می‌شویم، اما بدون عوارض حاشیه سود مصرف داخلی و صادرات به هم نزدیک می شود.
وی تاکید کرد: به دلیل لزوم استمرار ارتباط فولاد ایران با جهان، شناساندن محصولات ایران در بازارهای جهانی و مواجه شدن با مازاد آهن اسفنجی در سال های آینده (به دلیل در حال راه‌اندازی بودن کارخانجات زیاد از این دست)، صادرات مهم و ضروری است، ضمن اینکه به دست آوردن بازار در سطح جهان به راحتی اتفاق نمی‌افتد که به همین راحتی بخواهیم از آنها چشم‌پوشی کنیم؛ بنابراین باید همیشه ارتباط صادرات برقرار باشد.
مدیر عامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر یادآور شد: اگر تولید آهن اسفنجی زیاد شود نگهداری آن سخت شده و باید کارخانه را تعطیل کرد، بنابراین باید همیشه صادرات آهن اسفنجی برقرار باشد، ضمن اینکه صادرات منجر به متعادل شدن بازار داخل میشود.
وی اظهار داشت: هر چند در سال های گذشته صادرات آهن اسفنجی کم بوده، اما وقتی بر همین اندک صادرات عوارض وضع شد، بازار به هم ریخت و دپوی آهن اسفنجی شرکتها افزایش یافت.
محیاپور گفت: در موضوع قیمت گذاری، باید مبنای گزارش‌های کارشناسی صورت های مالی حسابرسی شده باشد، زیرا گزارش‌هایی که اشخاص آماده می‌کنند به نفع خودشان تنظیم می‌شود.
وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته وضعیت آهن اسفنجی خوب نبود، ضمن اینکه قیمت گاز چند برابر شده است، این در حالی است که ۸۰ درصد مصرف گاز در کل فرآیند فولاد در واحدهای احیا انجام شده و بیشترین هزینه را دارد.
مدیر عامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر افزود: مبنا قرار دادن حساب و کتاب گزارش‌های کارشناسی سه ماه پایانی سال اشتباه است، زیرا در این ماه ها حاشیه سود خوب است‌ این درحالی است که باید میانگین و متوسط موزون کل سال دیده شود.
وی تصریح کرد: تولید هر تن آهن اسفنجی ۱۱۰ یورو سرمایه گذاری نیاز دارد، یعنی یک واحد سه میلیون تنی تولید آهن اسفنجی نیازمند حدود ۳۰۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری است که در مقایسه با بقیه فرآیند عدد سنگینی است.
محیاپور ادامه داد: بدتر از همه شرایط ریسکی است که در آهن اسفنجی وجود دارد، به طور مثال ورق را می توان یک ماه دپو کرد و نفروخت و همینطور سایر محصولات را، اما آهن اسفنجی تحت هیچ شرایطی قابل دپو نیست، زیرا شرایط نگهداری و صادرات آن خاص است و حال که عوارض بر آن وضع شده، نیاز است تا در قیمت‌گذاری نگاه ویژه‌ای به آن اسفنجی داشته باشیم.
وی گفت: آهن اسفنجی در میانه زنجیره فولاد قرار دارد و فولادی ها و معدنی ها از دو طرف به آن فشار وارد می کنند.
مدیر عامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر خاطرنشان کرد: نکته جالب آن است که همه فولادسازان بزرگ جهان به سمت واردات آهن اسفنجی متمایل شده اند و به زودی در سطح جهان علاقمندی خاصی برای بریکت، آهن اسفنجی، cbi, hbi پیدا می شود، لذا باید در تصمیم گیری هایی که انجام می شود نگاه بلندمدت داشته باشیم.
به گفته محیاپور، وقتی در زنجیره دستکاری کرده و قیمت ها را افزایش می‌دهند، محصول با قیمت بالاتر به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.
وی بیان داشت: نگاه به این شرکت از روز نخست، درست و توسعه ای بوده و هدف آن تکمیل زنجیره فولاد در منطقه گل‌گهر در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر افزود: تناژ طوری انتخاب شده که بهای محصول تولید شده پایین تر از سایر رقبا باشد، از زمان ورود اینجانب نیز ظرفیت خطوط تکمیل شده و اکنون به تولید روزانه ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی رسیدیم.
وی گفت: پارسال ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کردیم که ۱۰ تا ۱۱ درصد کل تولید کشور است و ما توانستیم در این مدت بیشترین عرضه را داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر یادآور شد: بازدهی نیروی انسانی در این شرکت دو برابر سایر واحدها است و ۲۸۰ نفر در قالب نیروهای کارفرمایی و پیمانکاری بطور مستقیم در آن فعالیت داشته و کار می‌کنند.
وی اضافه کرد: کارهای خوبی در حوزه پروژه ها انجام شده و به زودی یک خط تولید بریکت در فاز نخست به ظرفیت سالیانه ۲۵۰ هزار تن راه‌اندازی می‌شود.
محیاپور تاکید کرد: بهترین کار در زنجیره فولاد رفتن به انتهای زنجیره است، زیرا ذخایر سنگ آهن کشور محدود و مشخص است و به جای آن باید انتهای زنجیره را تکمیل کرد.
وی با بیان اینکه هر یک از محصولات خاص فولادی ارزش افزوده ای چندین برابر سنگ های معدنی دارند، افزود: رفتن به انتهای زنجیره و تکمیل آن، ضمن حفظ ذخایر، کشور را از نظر فنی در سطح بالاتری برده و صنایع جانبی مختلفی در کنار آن رشد می‌کند که اشتغالزایی، گردش مالی بالاتر و ارزآوری به دنبال دارد، برنامه بلندمدت این شرکت نیز تکمیل زنجیره فولاد است و تکمیل انتهای زنجیره را در برنامه دارد.

با ما در تماس باشید

image description