image description

جزئیات خبر

فروش ارز صادراتی 28 درصد افت یافت

فروش ارز صادراتی 28 درصد افت یافت

بر اساس معاملات سامانه نیما، طی بازه زمانی 5 تا 17 فروردین سال 99، خرید ارز برای واردات با 59 درصد کاهش مواجه شده است؛ ضمن اینکه صادرکنندگان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 28 درصد کمتر ارز به سامانه نیما فروخته‌اند و همین مسئله فضای مبهمی که این روزها پیش روی صادرکنندگان و واردکنندگان به دلیل شیوع کرونا از یک سو و بسته شدن مرزهای تجاری به وجود آورده، نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، کشورها را با چالش‌های زیادی نه تنها بر روی تامین برخی اقلام مواجه ساخته، بلکه به دلیل ترس دنیا از تشدید وضعیت گسترش این ویروس، بسیاری از مرزهای تجاری نیز بسته شده و پذیرش محموله‌های صادراتی به کندی صورت می‌گیرد.

در ایران نیز که پس از چین، در بازه‌هایی از زمان بیشترین آمار شیوع ویروس کرونا را داشت، اکنون تجارت به سختی با کشورهای همسایه انجام می‌شود و برخی از مرزها به طور کامل بسته شده و برخی دیگر نیز با کندی‌های بسیار تجارت مواجه هستند.

بر همین اساس معاملات سامانه نیما که اکنون به نبضی برای سنجش میزان تجارت خارجی کشور به لحاظ روان بودن فروش ارز صادراتی و نیز تقاضا برای خرید ارز از سوی واردکنندگان تبدیل شده است، وضعیت به نحوی است که در بازه زمانی 5 تا 17 فروردین 99، خرید ارز برای واردات با 59 درصد کاهش مواجه باشد؛ ضمن اینکه صادرکنندگان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، 28 درصد کمتر ارز به سامانه نیما فروخته‌اند.

در این میان از 5 تا 17 فروردین ماه، 181 میلیون یورو ارز از سوی صادرکنندگان به سامانه نیما تحویل داده شده و در مقابل نیز 89 میلیون یورو برای واردات، ارز اختصاص داده شده است.

بر اساس گزارشی از اکسپورتنا، آن‌گونه که آمارهای رسمی معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد، جریان خرید و فروش ارز در سامانه نیما در روز 17 فروردین بهبود یافته و رقم خرید ارز برای واردات به 28 میلیون یورو و رقم فروش ارز صادراتی نیز به 70 میلیون یورو رسیده است.

با ما در تماس باشید

image description