image description

جزئیات خبر

پیش بینی باورنکردنی آمریکایی ها از آینده بازار خودرو در ایران

پیش بینی باورنکردنی آمریکایی ها از آینده بازار خودرو در ایران

موسسه فیچ سلوشنز پیش‌بینی عجیبی از وضعیت صنعت خودروی ایران در یک سال آینده داشته است.

اگرچه خودروسازی در ایران تا حد زیادی متاثر از محدودیت در واردات و تحریم‌های بین‌المللی است، اما پیش‌بینی می‌شود در نتیجه تلاش‌های دولت برای بومی‌سازی، صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹٫۱ درصد رشد کند. این ادعای موسسه فیچ سلوشنز است که اخیرا در گزارشی به تحلیل وضعیت صنعت خودروی ایران پرداخته است.

تحلیل سوآت و نیز قرار داشتن ایران در جایگاه بزرگترین کشور تولیدکننده 
خودرو در خاورمیانه، از نقاط قوت این صنعت در نظر گرفته شده‌ است. در مقابل، سختگیری در برابر بازگشت مجدد خودروسازان خارجی، قدیمی بودن تجهیزات و فناوری و کیفیت نامناسب برندهای داخلی به دلیل عدم وجود رقابت، از نقاط ضعف این صنعت محسوب می شود.

فرصت‌های مهم، شامل اتکای فزاینده به برون سپاری قطعات و لوازم یدکی، هدف‌گذاری افزایش صادرات و طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای و شهری ایران است که فرصت بهره‌مندی تولیدکنندگان خودروهای تجاری از بازار را فراهم می‌کند. در مقابل، مهم‌ترین تهدیدها نیز بی ثباتی سیاسی و از بین رفتن قدرت خرید مصرف‌کنندگان در نتیجه تحریم‌های بین‌المللی است.

برآوردها حاکی از کاهش ۲۲٫۶ درصدی مجموع فروش 
خودرو و ۱۳٫۱ درصدی تولید کل خودروها در طی سال۲۰۲۰ است، اما با افزایش احتمال توافق هسته‌ای جدید در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌شود در که فروش و سودآوری خودروسازان از سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.

در مورد فروش، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱، فروش خودرو در کشور به میزان ۱۳٫۳ درصد افزایش یافته و این رشد در سال ۲۰۲۲ به ۲۵٫۱ درصد برسد. اگرچه در پرتوی روابط حساس با ایالات متحده، نهایی نشدن نتیجه مذاکرات و ریسک بازار جهانی نفت، هنوز عدم قطعیت‌های زیادی در مورد چشم انداز صنایع خودروسازی وجود دارد.

در مورد تولید، برآوردها حاکی از افزایش ۱۹٫۱ درصدی تولید در سال ۲۰۲۱ است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که متوسط رشد سالانه تولید خودرو در ایران در سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ با هدف قرار دادن« دستیابی به تولید سالانه حدود ۲٫۵ میلیون دستگاه در سال تا پایان سال ۲۰۳۰» معادل ۱۲٫۵ درصد باشد.

در واکنش به ناتوانی در تامین قطعات که مانع تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی است و نیز ناتوانی تامین‌کنندگان داخلی خودرو در تحویل سفارشات و برآورده کردن تقاضای خودروهای جدید، به ویژه خودروهای اروپایی، برآوردها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۰، فروش خودروی سواری ایران به میزان ۲۲٫۵ درصد و تولید خودروی سواری نیز به میزان ۱۲٫۹ درصد کاهش یافته است

اما با هدف‌گذاری افزایش کیفیت خودروهای داخلی و نیز احیای هزینه‌های مصرف‌کنندگان به دنبال پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ فروش خودروهای سواری با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به جایگاه خود برگردد و تولید 
خودروی سواری نیز به میزان ۱۹٫۵ درصد افزایش یابد.

طبق برآوردها، در سال۲۰۲۰ فروش و تولید خودروهای تجاری به ترتیب به میزان ۲۳٫۸ و ۱۶٫۵ درصد کاهش یافت. اما به نظر می‌رسد با از سرگیری رشد اقتصاد ایران، در نتیجه خوش‌بینی به احیای توافق هسته‌ای، فروش خودروهای تجاری در ایران، بازگشت به جایگاه خود را در سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد کرد.

همچنین تصمیم دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی فرسوده، باعث شتاب‌گیری فروش خودروهای تجاری در 
ایران ۱۸٫۵ درصد، در قیاس با کاهش برآورد شده ۲۳٫۸ درصدی در سال۲۰۲۰ رشد داشته باشد./ تجارت نیوز


 

با ما در تماس باشید

image description